Crowdfunding betekent letterlijk funding (investeren) door de crowd (de massa). Het is een vorm van financiering waarbij ondernemingen, stichtingen of particulieren bij een groot aantal verschillende mensen kleine bedragen ophalen om hun project mee te financieren. In de meeste gevallen gebeurt dit via het internet. Wanneer u een crowdfunding website bezoekt, ziet u een overzicht van verschillende projecten en ideeën van organisaties. Vervolgens kunt u meer details en informatie verkrijgen van de projecten die u interessant lijken. Vervolgens kunt u beslissen of u gaat investeren. Let er wel op dat de investering enkel doorgaat wanneer het volledige bedrag dat nodig is voor het project wordt opgehaald door de organisatie. Bij crowdfunding draait het dus altijd om een grote groep mensen die samen een bepaald geldbedrag bij elkaar leggen. Waar dit geldbedrag uiteindelijk aan wordt besteed en wat de groep mensen hiervoor terugkrijgt, verschilt per crowdfunding soort. Op deze manier kan de onderneming, de stichting of de particulier voorkomen om een bezoek aan de bank te brengen.
Crowdfunding kiezen als alternatieve financieringsvorm brengt enkele voordelen met zich mee. Hieronder leest u welke voordelen dit zijn.
Hoewel een groot deel van de investeerders de risico’s van crowdfunding onderschatten, zijn er wel degelijk risico’s verbonden aan deze manier van financiering. Het is dan ook van belang dat investeerders én geldvragers zich bewust zijn van deze risico’s.
Hoewel het bij crowdfunding altijd gaat om een grote groep mensen die gezamenlijk een geldbedrag inleggen, wordt er onderscheid gemaakt in verschillende typen crowdfunding. Welke typen dit zijn en wat deze inhouden, leest u hieronder.
Bij crowdfunding met eigen vermogen leent een investeerder geld uit aan een onderneming, in ruil voor aandelen in het bedrijf. Degene die geld investeert, neemt dus deel aan het bedrijf en heeft recht op een deel van de winst. Echter betekent dit niet altijd dat de investeerder zeggenschap heeft over de onderneming waarin wordt geïnvesteerd. Deze vorm van crowdfunding is voornamelijk gunstig voor bedrijven die in de groeifase zitten. Het geld kan namelijk direct worden gebruikt om de groei te versterken. Daarnaast wordt de cashflow verhoogd. Een nadeel is dat hierdoor de winst over meer mensen moet worden verdeeld.
Bij crowdfunding met vreemd vermogen lenen financiers een bepaald bedrag aan een onderneming. Nadat de vooraf afgesproken periode is verstreken, wordt het bedrag terugbetaald, in de meeste gevallen met rente. In het geval van crowdfunding met vreemd vermogen, schrijven de investeerders zich in voor een deel van de lening en maken zij het geld over naar de geldzoekende onderneming. Vaak hoeven de investeerders het geld pas over te maken wanneer het volledige vereiste bedrag is verzameld. Deze vorm van crowdfunding is het meest geschikt voor ervaren ondernemers. Hoewel crowdfunding met vreemd vermogen het risico voor beide partijen verhoogd, zal het in geval van succes ook voor hogere winsten zorgen.
Crowdfunding met donatie is veruit de meest bekende vorm van crowdfunding. In het geval van crowdfunding met donaties vraagt de geldzoeker aan de crowd of zij geld willen investeren in het realiseren van een maatschappelijk project. Investeerders doneren dus een bepaald bedrag zonder tegenpresentatie. De investeerders worden beschermd door het ‘no cure, no pay’ principe: het bedrag pas wordt ingevorderd wanneer het volledige vereiste bedrag is verzameld. Dit betekent dat wanneer er onvoldoende geld is opgehaald, de investeerders niet hebben geïnvesteerd in een project dat uiteindelijk nooit wordt gerealiseerd. Deze vorm van crowdfunding is geschikt voor particulieren die geld willen verzamelen voor een maatschappelijk project, bijvoorbeeld een goed doel. Het is een risicoloze manier van financieren door het principe ‘no cure, no pay’.
Bij crowdfunding met een beloning geven investeerders geld in ruil voor een bepaalde beloning die gelinkt is aan het project waarin wordt geïnvesteerd. Voorbeelden van dergelijke beloningen zijn het product dat de geldzoeker met het project wil ontwikkelen, een concertkaartje of een eerste exemplaar van een cd. Deze vorm van crowdfunding is geschikt voor beginnende ondernemers met innovatieve ideeën. Net als crowdfunding met donatie, is crowdfunding met beloning ook een vorm met een klein risico. In dit meeste gevallen wordt hier namelijk ook gebruik gemaakt van het ‘no cure, no pay’ principe.